marți, 9 august 2011

"Piata libera" a petrolului

Ni se tot toarna in cap cum capitalismul ne-a adus piata libera, adica intalnirea cererii cu oferta, ce determina pretul corect.
Sa luam exemplul "pietei libere" a petrolului. Cazul Romaniei.

Pe fondul unui preț al petrolului din ce în ce mai mic, care acum a ajuns la sub 80 de dolari pe baril, companiile petroliere de la noi ..... au ieftinit scumpit benzina.


Barilul de petrol american a scazut zilele acestea de la 105 la 80 de USD, adica peste 20% iar Brent-ul, care se gaseste pe la noi, de la 125 la 100 dolari pe baril, deci ieftinire 25%. Adica de la 5,5 RON benzina trebuia sa scada cel putin 1 leu, adica pana la 4,5 RON/l.


Anul trecut bariulul era 115 dolari si benzina 4.5 lei acum barilul este 80 de dolari si benzina 5.5 lei. Cine se imbogateste dupa jaful pe spinarea noastra de clienti captivi?


Probabil ca aceasta criza este una mai mult artificiala, dirijata “de la centru “ adica de G8. 
Pe fondul datoriilor externe, si mai ales pe presiunea tot mai mare a Chinei indreptata inspre economiile occidentale, acestea au trebuit sa gaseasca noi surse de alimentare a bugetelor de stat, pe cat posibil evitand masurile de austeritate destul de nepopulare si generatoare de tulburari sociale deci si economice si politice. Care puteau fi aceste surse? Nimic mai simplu decat a se apela la bugetele cetatenilor, fara a le crea acestora sentimentul ca cineva le-ar baga mana in buzunar, iar „elementul” cel mai la indemana nu putea fi altul decat petrolul. Scenariu ar putea fi urmatorul: pe fondul unei crize mai mult sau mai putin reale, economia va inregistra o stagnare sau chiar un regres temporar care va duce la scaderea pretului petrolului(pierderi compensate in cercurile inalte prin cresterea pretului aurului). In mod normal, pretului petrolului, care a inregistrat in ultimul timp o scadere de circa 30 la suta, ar fi trebuit sa duca la o scadere a pretului carburantului la pompa, dar asa nu a fost si nu este caci guvernele au profitat de ocazie pentru a mari valoarea accizelor, sau a adauga altele noi, chiar in ideea unui fond anticriza, astfel ca la pompa, pretul carburantului nu scade , iar daca o face va fi in mod mai mult simbolic. Astfel bugete sunt salvate, dar manevra trebuie sa continue, pana la echilibrarea intr-o oarecare masura a balantelor de plati sau crearea unor fonduri de rezerva, prin achzitionare de aur, si creand in acest fel baza pentru cresterea masei monetare nationale, asa cum s-a intamplat in USA, prin „pornirea tiparnitei de bani”, conform expresiei insinuante din media internationala. Ca sa va faceti o idee mai clara e bine sa stiti ca media europeana de consum de carburant rafinat, in impus de industria automobilistica, este de circa 600 de litri pe cap de locuitor pe an, iar accizele statului pe litrul de benzina platita cu 1,5 euro la pompa, se ridica la circa 0,60 euro, costul benzinei, rafinata,transportata, plus profitul si alte cheltuieli, se ridica la alti 0,60 euro, adunati si mai adaugati TVA-ul si tabloul e gata. Fara masuri de austeritate impopulare, fara proteste sociale, cu tact si smecherie multa, cetateanul este pacalit si obligat sa plateasca din propriul buzunar, incompetenta rasei degenerate, homo - politicus ...



3 comentarii:

Vlad Moraru spunea...

Salut.
Ceea ce se tranzactioneaza la bursa azi intra la vanzare peste o luna. Ceea ce este azi la vanzare a fost tranzactionat acum o luna. Cam atat ia petrolului sa ajunga benzina. Prin urmare nu te mai uita azi la bursa si maine la pompa ca o sa tot ai surprize.

originar spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
originar spunea...

ce spui tu nu contrazice postarea mea: adica, desi pretul bvarilului scade, pretul la pompa se mentine sau creste; unde se duc banii? am specificat: in cresterea impozitelor si accizelor de fapt, adica in buzunarele statelor.