- fragmente -
Primul măcel global, care din 1914 până 
în 1918 a înlăturat o mare porţiune din proletariatul urban şi rural, a 
fost dus în numele libertăţii, democraţiei şi civilizaţiei. În ultimii 5
 ani, aşa numitul „război asupra terorii” cu operaţiunile sale speciale 
şi asasinările sale plănuite, a fost dus în numele aceloraşi valori. Dar
 asemănarea se opreşte aici: la nivelul aparenţelor. ..... Libertatea nu mai este un nume 
scrijelit pe pereţi, deoarece astăzi este mereu urmat, ca de o umbră, de
 cuvântul „securitate”. Şi e bine ştiut faptul că democraţia poate fi 
dizolvată în edicte de „urgenţă” cât se poate de simple – spre exemplu, 
în reinstituirea oficială a torturii în SUA, sau în legea Perben II 
 din Franţa.
Într-un singur secol, libertatea, 
democraţia şi civilizaţia s-au întors la stadiul de ipoteze. ... Toate mijloacele
 folosite în acest scop sunt acceptabile, chiar şi cele mai puţin 
democratice, cele mai necivilizate, cele mai represive. Acesta este un 
secol în care democraţia a prezidat regulat peste naşterea regimurilor 
fasciste, civilizaţia a rimat în mod constant cu exterminarea, şi în care, într-o zi din 
1929, libertatea şi-a arătat cele două feţe: un bancher ce se aruncă de 
la fereastră şi o familie de muncitori care mor de foame. De atunci – să
 spunem, din 1945 – au fost considerate valide mijloace precum 
manipularea maselor, operaţiunile serviciilor secrete, restricţia 
libertăţilor publice şi suveranitatea completă a unei vaste arii de 
forţe poliţieneşti, în vederea asigurării democraţiei, libertăţii şi 
civilizaţiei. În stadiul final al acestei evoluţii, vedem primul primar 
socialist al Parisului aplicând ultimele detalii pacificării urbane cu 
un nou protocol al poliţiei pentru cartierele sărace, anunţat cu 
următoarele cuvinte alese cu grijă: „Construim un spaţiu civilizat 
aici”. Nu mai este nimic de spus, totul trebuie distrus.
Era statelor, naţiunilor şi republicilor se apropie de sfârşit; această ţară care şi-a sacrificat toată viaţa pentru aceste forme este încă împietrită. Furtuna de foc stârnită de simpla propoziţie a lui Jospen „statul nu poate face totul” ne-a permis să întrevedem ceea ce se va aprinde atunci când va deveni clar că statul nu mai poate face de fapt absolut nimic. Sentimentul că am fost păcăliţi este ca o rană care devine din ce în ce mai infectată. Este sursa mâniei latente pe care aproape orice o poate declanşa în aceste zile.
ASTĂZI VESTUL ESTE GI-ul CARE SE IZBEŞTE ÎN FALLUJAH pe un tanc MI Abrams, ascultând heavy-metal la volum maxim. Este turistul pierdut pe câmpiile mongoliene, de care îşi bate joc toată lumea, care ţine strâns cartea sa de credit de parcă ar fi singurul său sprijin. Este CEO-ul care înjură la jocul Go. Este tânăra care caută fericirea în haine, băieţi şi creme hidratante. Este elveţianul activist pentru drepturile omului care călătoreşte în cele 4 colţuri ale pământului pentru a-şi arăta solidaritatea cu toţi rebelii lumii – cu condiţia să fi fost învinşi. Este spaniolul căruia n-ar putea să-i pese mai puţin de libertatea politică o dată ce i-a fost acordată libertatea sexuală. Este iubitorul de artă care vrea să fim copleşiţi în faţa „geniului modern” al unui secol de artişti, de la suprarealism la acţionismul vienez, toţi concurând pentru a vedea cine poate scuipa mai bine în faţa civilizaţiei. Este ciberneticianul care a găsit o teorie realistă a conştiinţei în Budism şi fizicianul quantic care speră că bălăceala în metafizica hindusă va inspira noi descoperiri ştiinţifice.
Vestul este o civilizaţie care a 
supravieţuit tuturor profeţiilor prăbuşirii sale cu o singură strategie.
 La fel cum burghezia a trebuit să se nege pe sine ca şi clasă pentru a permite burghezificarea societăţii ca întreg, de la muncitor la baron; la fel cum capitalul a trebuit să se sacrifice ca relaţie de salariu pentru
 a se impune ca relaţie socială – devenind capital cultural şi capital 
de sănătate pe lângă capitalul financiar; la fel cum Creştinismul a 
trebuit să se sacrifice ca religie pentru a supravieţui ca structură 
afectivă – ca o injuncţiune vagă a umilinţei, compasiunii şi 
slăbiciunii; aşa şi Vestul s-a sacrificat ca civilizaţie particulară pentru a se impune ca şi cultură universală. Operaţiunea poate fi rezumată astfel: o entitate pe moarte se sacrifică, ca şi conţinut, pentru a supravieţui ca formă.
Individul fragmentat supravieţuieşte ca 
formă mulţumită tehnologiilor „spirituale” de consiliere. Patriarhia 
supravieţuieşte atribuind femeilor cele mai rele atribute ale 
bărbaţilor: determinarea, autocontrolul, lipsa de sensibilitate. 
NU EXISTĂ NICI O „CIOCNIRE A 
CIVILIZAŢIILOR”. Există o civilizaţie în moarte clinică ce e ţinută în 
viaţă de tot felul de maşinării de susţinere a vieţii care împânzesc o 
ciumă ciudată în atmosfera planetei. În acest moment, nu mai poate crede
 nici măcar într-una din propriile sale „valori”, şi orice afirmare a 
lor este considerată un act neruşinat, o provocare care trebuie 
dezmembrată, deconstruită, şi întoarsă la o stare de îndoială. 
Astăzi, imperialismul Vestic este imperialismul relativismului, al 
sintagmei „totul depinde de punctul tău de vedere”.
ORICE CONTESTARE SOCIALĂ STRICTĂ care 
refuză să vadă că lucrul cu care ne confruntăm nu e criza unei societăţi
 ci extincţia unei civilizaţii, devine complice în perpetuarea acesteia.
 A devenit chiar o strategie contemporană critica acestei societăţi în 
speranţa egoistă de a salva această civilizaţie.
PRIN URMARE AVEM UN CADAVRU ÎN SPATE, dar
 nu vom putea să scăpăm de el atât de simplu. Nimic nu poate fi aşteptat
 de la sfârşitul civilizaţiei, de la moartea sa clinică. În această 
privinţă poate interesa doar pe istorici. Este un fapt, şi trebuie tradus într-o decizie. Faptele pot fi îndepărtate, dar decizia este politică. A decide cu privire la moartea civilizaţiei, apoi a lucra la modul în care se va întâmpla: doar decizia ne va scăpa de cadavru.
Nu mai putem nici măcar să vedem cum ar 
putea începe o insurecţie. Şaizeci de ani de pacificare şi 
restricţionare a revoltelor istorice, şaizeci de ani de anestezie 
democratică şi administrarea evenimentelor, ne-au adormit percepţia 
realului, simţul nostru cu privire la războiul în curs. Trebuie să 
începem cu recuperarea acestei percepţii.
E INUTIL să fii indignat cu 
privire la legi făţiş neconstituţionale cum este Perben II. Este futil 
să protestezi legal împotriva imploziei absolute a cadrului legal. 
Trebuie să ne organizăm.
E INUTIL să te implici în grupul 
ăsta de cetăţeni sau în grupul celălalt, în oricare capăt mort al 
stângii îndepărtate, sau în cel mai nou „efort comunitar”. Fiecare 
organizaţie care pretinde că contestă ordinea prezentă imită forma, 
comportamentul şi limbajul statelor miniaturale. Până acum, fiecare 
impuls de „a face politică altfel” nu a făcut decât să contribuie la 
răspândirea nedefinită a tentaculelor statului.
E INUTIL să reacţionezi la ştirile
 zilei; în schimb, ar trebui să înţelegem fiecare raport ca o manevră 
într-un câmp ostil de strategii ce urmează să fie decodate, operaţiuni 
menite să provoace o anumită reacţie. Însăşi aceste operaţiuni sunt cele
 care ar trebui considerate informaţii reale în aceste părţi ale 
ştirilor.
E INUTIL să aştepţi – o răbufnire,
 revoluţia, apocalipsa nucleară sau o mişcare socială. Să continui 
aşteptarea e o nebunie. Catastrofa nu vine, catastrofa e aici. Suntem 
deja situaţi în mijlocul colapsului unei civilizaţii. În cadrul acestei realităţi trebuie să ne alegem taberele.
A NU MAI AŞTEPTA ÎNSEAMNĂ, ÎNTR-UN FEL 
SAU ALTUL, SĂ INTRI ÎN LOGICA INSURECŢIEI. Înseamnă să auzi din nou 
tremurul de teroare slab dar mereu prezent din vocile conducătorilor 
noştri. Deoarece guvernarea nu a fost niciodată altceva decât amânare 
printr-o mie de subterfugii a momentului în care masele te vor lega, şi 
fiecare act de guvernare nu e nimic altceva decât un mod de a nu pierde 
controlul asupra populaţiei.
PLECĂM DINTR-UN PUNCT DE IZOLARE EXTREMĂ,
 de slăbiciune extremă. Un proces insurecţional trebuie construit de la 
bază. Nimic nu pare mai puţin probabil decât o insurecţie, dar nimic nu 
este mai necesar.
O întâlnire, o descoperire, un val vast 
de greve, un cutremur: fiecare eveniment produce adevăr schimbându-ne 
modul de existenţă în lume. Pe de altă parte, orice observaţie care ne 
lasă indiferenţi, care nu ne afectează, care nu ne face să ne implicăm 
în ceva, nu mai merită titlul de adevăr. Există un adevăr în spatele 
fiecărui gest, în spatele fiecărei practici, relaţii şi situaţii. De 
obicei doar îl evităm, îl administrăm, ceea ce produce nebunia 
atâtora în timpurile noastre. În realitate, totul implică orice altceva.
 Sentimentul că cineva trăieşte o minciună este tot un adevăr. Este 
vorba de a nu renunţa, de a începe de acolo. Un adevăr nu este o 
perspectivă asupra lumii ci ceea ce ne leagă de ea într-un mod 
ireductibil. Un adevăr nu este ceva ce deţinem ci ceva care ne duce în 
spate. Mă face şi mă desface, mă constituie şi mă dezmembrează ca 
individ, mă distanţează de mulţi şi mă apropie de cei care de asemenea 
îl experimentează.
O fiinţă izolată care se ţine strâns de 
un adevăr va cunoaşte inevitabil pe alţii ca ea. De fapt, orice proces 
insurecţional începe de la un adevăr la care refuzăm să renunţăm. În 
timpul anilon 1980 în Hamburg, câţiva locuitori ai unei case squatate au
 decis că de atunci încolo vor fi evacuaţi doar peste cadavrele lor. Un 
cartier a fost asaltat de tancuri şi elicoptere, cu zile de bătai de 
stradă, demonstraţii uriaşe – şi un primar care în cele din urmă a 
capitulat.
În 1940, Georges Guingouin, „primul 
luptător al rezistenţei franceze”, a pornit cu nimic altceva decât 
certitudinea refuzului său cu privire la ocuparea nazistă. La acel 
moment, pentru Partidul Comunist, el nu era decât „un nebun ce trăieşte 
în pădure”, până în momentul în care au apărut 20 000 de nebuni care 
trăiau în pădure, şi Limogenes a fost eliberat.
Nu vă feriţi de ceea ce e politic în prietenie 
NE-A FOST DATĂ O IDEE NEUTRĂ DESPRE 
PRIETENIE, înţeleasă ca o afecţiune pură fără nici un fel de consecinţe.
 Dar orice afinitate este afinitate în cadrul unui adevăr comun. Fiecare întâlnire este o întâlnire în cadrul unei
 afirmaţii comune, chiar şi afirmarea distrugerii. Nici o legatură nu 
este inocentă într-o eră în care a ţine strâns de ceva şi a refuza să-i 
dai drumul, de obicei duce la şomaj, unde trebuie să minţi ca să 
munceşti şi să continui să munceşti ca să minţi. Oameni care stau de 
partea fizicii quantice şi îi urmăresc consecinţele în toate domeniile 
nu sunt mai puţin implicaţi politic decât camarazi ce luptă împotriva 
unei multinaţionale. Toţi vor fi conduşi, mai devreme sau mai târziu, la
 dezertare şi la luptă.
Pionierii mişcării muncitoreşti au avut 
posibilitatea să se găsească unii pe alţii în atelier, apoi în fabrică. 
Făceau greve pentru a arăta numărul lor şi pentru a-i demasca pe cei ce 
refuzau să participe la greve. Aveau relaţia salariilor, asmuţind partea
 de capital împotriva părţii de muncă, pe care puteau trage liniile 
solidarităţii şi luptei la scară globală. Avem întregul spaţiu social în
 care să ne găsim. Avem insubordonarea de zi cu zi pentru a arăta câţi 
suntem şi pentru a demasca laşii. Avem ostilitatea noastră faţa de 
această civilizaţie pentru a trasa linii de solidaritate şi de luptă la 
scară globală.
Nu aşteptaţi nimic de la organizaţii. 
Feriţi-vă de mediile sociale existente, 
şi mai presus de toate, nu deveniţi unul. 
NU E NEOBIŞNUIT, în cursul unei ruperi 
semnificative a relaţiei sociale, să existe o intersectare cu 
organizaţii – politice, muncitoreşti, umanitare, asociaţii comunitare, 
etc. Printre membrii lor, cineva ar putea chiar să găsească indivizi 
care sunt sinceri – chiar dacă puţin disperaţi -, care sunt entuziasmaţi
 – chiar dacă puţin intriganţi. Organizaţiile sunt atractive datorită 
aparentei lor consistenţe – ele au o istorie, o conducere, un nume, 
resurse, un conducător, o strategie şi un discurs. Cu toate acestea, 
sunt structuri goale, care, în ciuda originilor lor măreţe, nu pot fi 
niciodată îndeplinite. În toate afacerile lor, la fiecare nivel, aceste 
organizaţii sunt preocupate mai presus de orice de propria lor 
supravieţuire ca organizaţii, şi de nimic altceva. Trădările lor 
repetate au alienat adesea dăruirea propriului lor titlu şi dosar. Şi de
 aceea poţi, uneori, să dai peste fiinţe demne în cadrul lor. Dar 
promisiunea întâlnirii poate fi realizată doar în afara organizaţiei şi,
 inevitabil, în contradicţie cu aceasta.
Mult mai îngrozitoare sunt mediile sociale,
 cu textura lor suplă, cu bârfa şi ierarhiile lor informale. Fugiţi de 
toate mediile. Fiecare mediu este orientat înspre neutralizarea unui 
adevăr. Cercurile literare există pentru a înabuşi claritatea scrisului.
Mediile ştiinţifice există pentru a 
ascunde implicaţiile cercetărilor lor de majoritatea oamenilor de 
astăzi. Mediile sportive, pentru a menţine în sălile lor de sport, 
diversele forme de viaţă pe care ar trebui să le creeze. De evitat în 
mod special sunt cercurile culturale şi activiste. Acestea sunt 
azilurile de bătrâni unde în mod tradiţional toate dorinţele 
revoluţionare merg ca să moară. Sarcina cercurilor culturale este să 
identifice intensităţi în formare şi să explice sensul a orice faci, în 
timp ce sarcina cercurilor activiste e să-ţi sugă toată energia tocmai 
pentru că faci ceva. Mediile activiste îşi împrăştie pânza confuză pe 
întreg teritoriul francez, şi se întâlnesc pe traseul oricărei 
dezvoltări revoluţionare. Nu oferă nimic în afară de poveştile 
numeroaselor lor înfrângeri şi amărăciunea pe care acestea le-au produs.
 Extenuarea lor le-a făcut incapabile să profite de posibilităţile 
prezentului. Pe lânga asta, pentru a-şi cultiva pasivitatea abjectă, 
vorbesc mult prea mult, ceea ce îi face să nu fie de încredere când vine
 vorba de poliţie. La fel cum e inutil să te aştepţi la ceva de la ei, e
 stupid să fii dezamăgit de scleroza lor. Cel mai bine e să renunţi la 
această încărcătură moartă.
Toate mediile sunt contra-revoluţionare pentru că nu sunt preocupate decât de conservarea tristului lor confort.
Formaţi comune! 
COMUNELE APAR atunci când oamenii se 
găsesc unii pe alţii, se înţeleg unii cu alţii, şi ajung la un consens 
cu privire la o cale comună. Comuna este probabil ceea ce se hotărăşte 
chiar în momentul în care în mod normal am lua-o pe căi diferite. Este 
bucuria unei întâlniri care supravieţuieşte finalului său aşteptat. Este
 ceea ce ne face să spunem „noi”, şi face din asta un eveniment. Ceea ce
 e ciudat nu e faptul că oameni care sunt obişnuiţi unii cu alţii 
formează comune, ci că aceştia rămân separaţi. De ce nu ar prolifera 
comunele peste tot? În fiecare fabrică, pe fiecare stradă, în fiecare 
sat, în fiecare şcoală. În sfârşit, domnia comitetelor de bază! Comune 
care acceptă să fie ceea ce sunt, acolo unde sunt. Şi dacă e posibil, o 
multitudine de comune care vor dizloca instituţiile societăţii: familia,
 şcoala, uniunea, clubul sportiv, etc. Comune cărora nu le este frică, 
pe lângă activităţile lor politice specifice, să se organizeze pentru 
supravieţuirea materială şi morală a tuturor membrilor lor şi a tuturor 
celor din jurul lor, care rămân la voia întâmplării.Comune care nu vor să se definească – după cum tind să facă colectivele – după ceea ce e înauntru şi în afara lor, ci prin densitatea legăturilor care stau la baza lor. Nu prin apartenenţa la ele, ci prin spiritul care le animează.
O comună se formează de fiecare dată când
 câţiva oameni, eliberaţi de cămăşile de forţă individuale, hotărăsc să 
se bazeze doar pe ei înşişi şi să îşi măsoare forţa împotriva 
realităţii. Fiecare grevă sălbatică este o comună; fiecare clădire 
ocupată în mod colectiv şi cu o bază clară este o comună, comitetele de 
acţiune din 1968 erau comune, precum şi comunităţile de sclavi din 
Statele Unite sau Radio Alice în Bologna în 1977. Fiecare comună caută 
să fie propria sa bază. Caută să dizolve chestiunea nevoilor. Caută să 
rupă orice dependenţă economică şi orice subjugare politică; degenerează
 într-un mediu în momentul în care pierde contactul cu adevărurile pe 
care a fost fondată. Există tot felul de comune care nu aşteaptă nici un
 anumit număr de oameni, nici anumite mijloace, pentru a se organiza, şi
 cu atât mai puţin aşteaptă „momentul potrivit” – care nu vine 
niciodată.
din cartea Comitetul Invizibil
Text tradus de Federaţia Anarhistă
Insurectia care vine -I
 
Un comentariu:
Frumos scris! Și pentru mine fiecare cuvant este profund!Iar mesajul este simplu PERICOLUL ÎN CARE SUNTEM ESTE ATÂT DE COPLEȘITOR CĂCI VA TREBUI NEGREȘIT SĂ NE ADUNĂM PENTRU A REZISTA!Problema este întîi să conștientizăm în ce pericol suntem!
Trimiteți un comentariu